Νέα

Ξυλοναυπηγική και κύρια υλικά

ξυλεία accoya deck σε yacht

Ξυλοναυπηγική – Η τέχνη του ξύλου είναι επιστήμη. 

Η ξυλοναυπηγική αποτελεί έναν από τους αρχαιότερους κλάδους ναυπηγικής, με τις ρίζες της να φτάνουν μέχρι την αρχαιότητα, όταν οι πρώτοι ναυτικοί χρησιμοποιούσαν ξύλα για να κατασκευάσουν τα πλοία τους. Σήμερα, παρόλο που τα σύγχρονα σκάφη κατασκευάζονται συχνά από μέταλλο ή άλλα υλικά, η χρήση του ξύλου παραμένει σημαντική, τόσο για την παραδοσιακή ναυπηγική όσο και για την κατασκευή πολυτελών γιοτ και ιστιοπλοϊκών σκαφών. Τα ειδή ξύλου που χρησιμοποιούνται διεθνώς στην ναυπηγική είναι πολλά και είναι ανάλογα με την τοπική διαθεσιμότητα, την παράδοση του κάθε τόπου, αλλά και τον σκοπό της χρήσης τους. Η ξυλεία που είναι κατάλληλη για χρήση στην ναυπηγική μπορεί να είναι Σκληρή ξυλεία, Μαλακή ξυλεία, αλλά και Βιομηχανικά προϊόντα ξύλου.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τα κυριότερα υλικά που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα για ξυλοναυπηγική και τη σημασία τους στην κατασκευή και την αντοχή των σκαφών.

Μηχανικές ιδιότητες μασίφ ξυλείας ναυπηγικής. 

Ξύλινα Κανό & Kayak από κόντρα πλακέ, ξυλεία ελάτης και ξυλεία πεύκης.

Η αντοχή στην κάμψη: Πρωταρχικής σημασίας παράγοντας είναι αφενός η επιλογή της κατάλληλης ξυλείας για κάθε στοιχείο που πρόκειται να κατασκευαστεί και αφετέρου να τηρούνται τα πρότυπα βάση των ειδικών κανονισμών που ορίζουν την αντοχή στα επιτρεπτά όρια φόρτισής του. Στη ναυπηγική πολύτιμα θεωρούνται τα ξύλα με φυσικές καμπυλότητες λόγω της μεγάλης αντοχής που έχουν σε φορτίσεις
κάμψης. Τα ξύλα αυτά συμβάλουν στην κατασκευή καμπυλωτών τμημάτων κυρίως του σκελετού διότι σε αυτά τα σημεία ασκούνται οι μεγαλύτερες καταπονήσεις.
Η ελαστικότητα: Σημαντική και απαραίτητη ιδιότητα υλικού που βρίσκει εφαρμογή στην ναυπηγική. Η ελαστικότητα είναι η ικανότητα που έχει το ξύλο να λυγίζει χωρίς να σπάει.
Η σκληρότητα: Ως σκληρότητα του ξύλου, μπορούμε να ορίσουμε το μέτρο
αντίστασης που προβάλλει στην είσοδο ξένων σωμάτων στη μάζα του. Για παράδειγμα, η αντίσταση που προβάλλει όταν ένα αιχμηρό εργαλείο ή καρφί εισχωρεί μέσα του, ή όταν ένα τριβείο έρχεται σε επαφή με το ξύλο
Η Πλαστικότητα: Η ιδιότητα που έχουν τα υλικά να ξεπερνούν το όριο ελαστικότητας, κατά τη διάρκεια μιας φόρτισης και να υφίστανται μόνιμη παραμόρφωση, χωρίς να
σπάσουν, ονομάζεται πλαστικότητα. Η πλαστικότητα, είναι πολύ σημαντική στη
ναυπηγική, αφού χρησιμεύει στη δημιουργία μόνιμων καμπύλων.

Accoya: Ξύλο Υψηλής Αντοχής και διαστασιακής σταθερότητας.

ξυλοναυπηγική με ξυλεία accoya deck σε yacht

Το Accoya από την Accsys είναι ένα από τα πιο προηγμένα υλικά ξύλου που χρησιμοποιούνται στη ναυπηγική. Πρόκειται για ένα τροποποιημένο ξύλο Πεύκης, που έχει υποστεί επεξεργασία ακετυλίωσης, καθιστώντας το εξαιρετικά ανθεκτικό στη σήψη, τους μύκητες και τις καιρικές συνθήκες. Η αντοχή του το καθιστά ιδανικό για εξωτερικές χρήσεις, όπως καταστρώματα, κατασκευές και επενδύσεις, προσφέροντας μακροχρόνια απόδοση χωρίς την ανάγκη για συχνή συντήρηση. Η διαδικασία ακετυλίωσης βελτιώνει επίσης τη διαστασιακή σταθερότητα του ξύλου, μειώνοντας την απορρόφηση υγρασίας και εξασφαλίζοντας ότι το Accoya θα διατηρήσει το σχήμα και την εμφάνισή του ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες.

Κόντρα Πλακέ Okoume (με κόλλα Θαλάσσης):

Το κόντρα πλακέ Okoume είναι γνωστό για την εξαιρετική του αντοχή. Είναι ένα προϊόν βιομηχανικής ξυλείας.
Η πρώτη ύλη για την κατασκευή του (okoume) προέρχεται από την Αφρική ενώ η παραγωγή του γίνεται από ευρωπαϊκά κυρίως εργοστάσια διασφαλίζοντας έτσι την καλή ποιότητα συγκόλλησης του τελικού προϊόντος. Χρησιμοποιείται κυρίως για την κατασκευή ελαφρών σκαφών, όπως κανό και καγιάκ, εσωτερικές κατασκευές στα σκάφη, και όπου χρειάζεται η δημιουργία και κάλυψη μιας επιφάνειας.
Η ομοιομορφία της επιφάνειάς και η ευκολία κατεργασίας του, το καθιστούν ιδανικό για βαφή, πλαστικοποίηση, επένδυση και διάφορα φινίρισματα, ενώ παράλληλα η ικανότητά του να αντέχει σε υγρασία και υδάτινες συνθήκες το καθιστά δημοφιλές υλικό στη ναυπηγική. Το κόντρα πλακέ Okoume είναι ιδανικό για εσωτερικά στοιχεία σκαφών, όπου η αισθητική και η αντοχή είναι απαραίτητες.

Κόντρα Πλακέ Πεύκη (με κόλλα Θαλάσσης):

Το κόντρα πλακέ πεύκης είναι ένα ακόμη βασικό υλικό στη ναυπηγική. Είναι ένα προϊόν βιομηχανικής ξυλείας.
Η πεύκη προσφέρει εξαιρετική αντοχή και σκληρότητα, καθιστώντας την ιδανική για ναυπηγικές εφαρμογές. Χρησιμοποιείται συχνά στην κατασκευή εσωτερικών και εξωτερικών τμημάτων σκαφών, καθώς και για καταστρώματα και επενδύσεις. Η πεύκη είναι επίσης γνωστή για την ευκολία επεξεργασίας της, επιτρέποντας στους ναυπηγούς να δημιουργούν πολύπλοκες δομές και σχέδια με ακρίβεια.

Iroko: Η Αφρικανική Εναλλακτική του Teak

Το Iroko είναι ένα εξαιρετικά ανθεκτικό ξύλο από την Αφρική, που συχνά θεωρείται η εναλλακτική λύση στο teak. Χρησιμοποιείται κυρίως για καταστρώματα, λόγω της αντοχής του στην υγρασία και τις έντονες καιρικές συνθήκες. Το Iroko έχει φυσική αντίσταση στους μύκητες και τη σήψη, καθιστώντας το ιδανικό για εξωτερικές εφαρμογές. Χρησιμοποιείται για τα περισσότερα μέλη του σκελετού ενός σκάφους. Επιπλέον, η πυκνότητα του ξύλου το καθιστά ιδανικό για κατασκευές που απαιτούν αντοχή σε μηχανικές καταπονήσεις.

Sapelli: Αισθητική και Απόδοση

Το Sapelli είναι ένα ξύλο από την Αφρική, γνωστό για την αισθητική του και την ευρεία παλέτα χρωμάτων που διαθέτει, από ροζ-καφέ μέχρι βαθύ κόκκινο. Χρησιμοποιείται για τα περισσότερα κατασκευαστικά αλλά και διακοσμητικά μέλη ενός σκάφους. προσδίδοντας μια πολυτελή εμφάνιση. Παράλληλα, το Sapelli είναι ανθεκτικό και προσφέρει μακροχρόνια απόδοση. Η υψηλή περιεκτικότητα του σε φυσικά έλαια βοηθά στην προστασία του από την υγρασία, καθιστώντας το ιδανικό για ναυπηγικές χρήσεις.

Meranti: Ποιότητα και Οικονομία

Το Meranti είναι ένα ξύλο από την Νοτιοανατολική Ασία που προσφέρει καλή αντοχή σε συνδυασμό με προσιτό κόστος.
Έχει εύκολη κατεργασία και συγκόλληση. Δεν έχει καμιά δυσκολία στο τρύπημα και στο βίδωμα. Αντέχει στην υγρασία. Χρησιμοποιείται για νομείς πολύ μικρών σκαφών, πετσώματα και γενικές διακοσμητικές εργασίες. Το Meranti είναι επίσης γνωστό για την ομοιογένεια της δομής του, γεγονός που το καθιστά εύκολο στη χρήση για κατασκευαστικές λεπτομέρειες και φινιρίσματα.

Πεύκη Σκανδιναβίας και Ρωσίας: Φυσική Αντοχή

Η Πεύκη είναι γνωστή για την αντοχή της και χρησιμοποιείται από αρχαιοτάτων χρόνων στην κατασκευή πλοίων. Χρησιμοποιείται για δομική εφαρμογή, για τη διαμόρφωση όλου του σκελετού ενός σκάφους, συνήθως, παραδοσιακής ναυπηγοξυλουργικής, αλλά γιατί όχι και σύγχρονης.
Η μηχανικές ιδιότητες της Πεύκης σε συνδυασμό με το μικρό ειδικό βάρος την καθιστούν ιδανική για σκαριά και δομικά μέρη που απαιτούν ανθεκτικότητα και σταθερότητα.

Ελάτη Σκανδιναβίας και Ρωσίας: Ευελιξία και Ανθεκτικότητα

Η ελάτη από τη Σκανδιναβία και τη Ρωσία προσφέρει εξαιρετική ευελιξία και ανθεκτικότητα. Μαλακό, ελαφρύ, εύκολο στην επεξεργασία, πιο ευλύγιστο από την Πεύκη. Χρησιμοποιείται για ξύλινους ιστούς, εσωτερικά ξυλιάσματα, βοηθητικές εργασίες και διαμήκεις ενισχύσεις πολύ μικρών σκαφών, και γενικότερα για κατασκευές που απατούν ευκολία στην επεξεργασία, μικρό βάρος και αντοχή.
Η ελάτη έχει εξαιρετική σχέση αντοχής-βάρους, καθιστώντας την ιδανική για λεπτομερείς κατασκευές και ελαφρά σκάφη.

Η Interwood είναι η μεγαλύτερη εταιρεία εμπορίας ξυλείας και προϊόντων ξύλου στην Ελλάδα. Με μια πλούσια γκάμα προϊόντων, η εταιρία μας καλύπτει όλες τις ανάγκες της ξυλοναυπηγικής, προσφέροντας υψηλής ποιότητας υλικά αλλά και υπηρεσίες που εξασφαλίζουν μακροχρόνια απόδοση και αντοχή. Η εταιρεία μας δεσμεύεται να παρέχει τα καλύτερα υλικά στην αγορά, υποστηρίζοντας την παραδοσιακή και σύγχρονη ναυπηγική με προϊόντα που πληρούν τα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας.

Με τη χρήση των προϊόντων μας, οι κατασκευαστές σκαφών μπορούν να είναι βέβαιοι ότι τα έργα τους θα αντέξουν στον χρόνο και τις προκλήσεις της θάλασσας, ενώ παράλληλα θα έχουν την άριστη αισθητική που προσφέρει το ξύλο.